U3F1ZWV6ZTIzNzk2NzI0NDQ1NDQ5X0ZyZWUxNTAxMzAzMTUwMzM0Nw==

رواية ( شروق الآدم ) دولا مجانين الجزء الثانى للكاتبة شروق جمال الفصل 1




اهداء لشروق مراد .......

لتردف بجدية وتسأل ....طيب عملتوه ايه ف المهمه ... هكون شاهد ولا ايه الدنيا ...

ادم بسخرية ....انتى خلاص دورك خلص .....ملهوش لازمه ....يلا مع الف سلامه ..

بره اوضتى... انتى طا اااالق....
لتتسع عينيها من الصدمه....  هل ط لقها بهذه السهوله...لتقوم وتذهب باتجاه يد ه وتردف ببكاء مصطنع وهى تمسك يد ه... ابوس على ايد ك متطلقنيش...انا مقدرش اعيش من غيرك...ليحاول جذب يد ه وهو يردف بذهول...  انتى بتعملى ايه... لتكمل وهى تذهب لتمسك احد رجلية...
طيب ابوس على رجلك اروح من بعدك فين يا سى السيد ادم... لتردف بصراخ... اروح من بعدك فين يا ادم الكلب... اروح من بعدك فين ياحمار.... اروح من بعدك فين يا بووووومة... لتقوم بإزاحة قدمه بقوه وهى تقف ثم اردفت بكبرياء... حد قالك انى ميته فى دباديبك يا روح الروح... يلا فى داهية الباب يفوت جمل ...الا يروح ييجى غيره ... ليقوم بتجاهل كلامها ويغط بعدها فى نوم عميق بسبب النعاس المسيطر عليه... ثم قامت وذهبت باتجاه الغرفة الملحقة الخاصة بالملابس وقامت بتجميع اشياءها وملابسها ثم اخذت حقائبها وانطلقت الى منزلها....قبل خروجها من الغرفة قامت بالبصق عليه وهى تقول اتفووو عليك وعلى معرفتك السودة راجل ندل وجو از نحس زى وشك ...الحق روح اتجو ز السلعوه بتاعتك ...

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
فى مكان آخر سيدة ما يبدو عليها الرقى والحزم كانت جالسه تفكر فى امور شتى.....لتسمع صوت دقات على باب غرفة مكتبها ...لتسمح للطارق بالدخول ...دخل احد الاساتذة المدرسين المسؤل عن تعيين المعيدين حديثى التخرج بعد موافقتها طبعا
تقدم الاستاذ ناحية مكتبها وهو يمسك فى يده ملف لأحد المعيدين
ليقول مبتسما : صباح الخير يادكتوره شربات
ردت له الابتسامة تؤمى برأسها بهدوء : صباح النور يا دكتور عشرى
ضحك الاستاذ بهدوء ليمد يده لها بالملف الخاص بهذا الأستاذ صغير السن التقطته منه تقلب بين صفحاته وعشرى يجلس امامها يقول
آسر من حوالى شهر بعت السي فى بتاعه وهو لسه مسافر بره فقال انه نازل خلال اليومين دوله ده يعتبر دكتور كبير فى الجامعات الا بره جمعت المعلومات عنه وحقيقى استاذ ممتاز ووجوده هيبقى مكسب للجامعه وده يبقى ابن اخو اللواء حسين
حركت رأسها إيجابا تصدق على كلام عشرى وجميع الشهادات المرفقة بلملف تخبر بافتخار عن مدى براعة مالكها
وتفوقه ...وصلت للورقة الخاصة بتعيينه لتلتقط قلمها ومن ثم تخط توقيعها المميز موافقه منها على انضمامه اليهم.
ابتسم عشرى بهدوء لتهتف شربات بابتسامة متسعه : مبروك علينا يا استاذ عشرى
التقط عشرى منها الملف قبل أن يغادر ليردف بجدية : هبلغه فى الميعاد إلا هيبدا فيه
شربات بابتسامه : على خيرة الله يا دكتور

"" "" "" "" "" "" "" "" "" "" "" "" "" "" "" "" "" "" "" "" "" "" "

فى الساعه السابعه صباحا هبطت الطائرة على ارض الوطن لينزل شخص يبدو عليه الوسامه وبعض الجدية وهو يرتدى ملابس كاجول انيقه ها هو قد عاد الى وطنه بعد غياب دام لسنوات ليست بلقليله ولا بالكثيره... هاهو قد عاد ولا يوجد احد بانتظاره للحقيقة هو لم يخبر احد انه سيعود اليوم.... ليردف فى نفسه بمرح... يلا اهو نعملهالهم مفاجأة.... والله وحشونى اهلى اولاد الكلب دوله ...ليقوم بايقاف سيارة اجره واعطاءه العنوان.... اطلع بينا يا اسطى على فيلا اللواء حسين...
بعد قليل من الوقت قد وصل الى الفيلا الخاصه بعائلته ليقوم باعطاء السائق المال ويترجل من السيارة....ليتوجه للدخول من باب الفيلا لكن وجد الحراس يقفون ليذهب ويتسلق السور الخاص بالفيلا ويدخل كما كان يفعل وهو صغير... ليذهب ويدق باب المنزل فما من مجيب ليظل يدق وهو يردف بنداء وصوت مرتفع : يا حسييييين يا حسسسس يا ابويا يا حرامى افتحلى يا حسسسسن.... يا جدى يا بت يا ملك.... يا ادم... ليقوموا جميعا بفزع على الصوت المرتفع
اردفت ملك بهلع وهى تجرى الى اسفل فى ايه... ايه الا حصل...اوع يكون كمين هنتمسك اهربواااا... ليهز الجدى راسه بفقدان امل وهو يقول ... عوض عليا يارب فى احفادى وولادى العيله خلاص راحت عليهم يكش نلاقى حد بس بعد كده ينقولنا العباسية عشان نتعالج
ليذهب حسن ويقوم بفتح باب المنزل وهو يردف بغضب.... اااه يا ابن الكلب مش هيسيبك من الخصله الزفت دى يعنى ليقوم بخلع نعاله وهو يجرى ورائة...
آسر بمرح : يا بابا فى ايه يا بابا بدل ما تاخدنى بالحضن وانا لسه جاية من السفر...
حسن بغضب : حضن اما يبلعك يا حيوان طيرت من عينى النوم
آسر بضحكه عالية وهو يغمز لوالده : ايه المزه كانت جايلك فى المنام ولا ايه
حسن بصدمه : اااه يا واطى يا قليل الادب يلا ما شفتش بربع جنية تربية ...ليردف بعدها بجدية... تعالى يا واد عشان اسلم عليك...
ليذهب آسر ويقوم باحتضان والده... ليقوم حسن باحتضانه بحب وبعدها قام بجذبه من اذنه..
آسر بجدية : خلاص بقى يا بابا خلينى اسلم راس الافعى كبيرنا....ليذهب باتجاه الجدى وهو يقوم بفتح يديه..... جدى والله وما ليكى عليا حلفان واحشنى يا راجل..
اردف الجده بابتسامه واسعه وهو يقوم بفتح يده له  : تعالى يا اهطل.. انا مش عارفه النسل العا ر بتاعكم ده جاية منين
اسر بغمزه : منك يا حاج... جمدان زمانك
ليذهب بعدها ويقوم باحتضان حسين... ازيك يا عمى الحرامى
حسين بسخرية : ازيك يا بنى الاهطل ...
آسر بمرح : ملووووكه... ازيك يا بت عامله ايه اتجو زتى ولا لسه...
ملك بجدية : ازيك انت يا حيوان..
آسر بغيظ : يا بت احترمينى شوية دانا حتى اخوكى الكبير
ملك بسخرية : يا اخى اتلهى.. قال كبيير قال..
ليردف بتسأل. : اومال الواد ادم فين.. لياتى ادم من خلفه وهو يقول
انا اهو.... اخويا حبيبى منورنا والله.... ليقوما باحتضان بعضهم البعض.. لتردف ملك بتسأل اومال فين شروق يا ادم
ليتحدث اسر بمقاطعه .. هو فيه مزه جديده وانا معرفش... ليقوم ادم بضربه على قفاه وهو يردف بغضب : ما تحترم نفسك يا بأف انت..
آسر بغيظ : ايه يا عم مش بسترزق... ما تخليك فى حالك انت ...
ليوجه انظاره لملك مره اخرى وهو يردف بتسأل : الا قوليلى يا بت المزه دى مخطو به ولا سنجل..
اردفت ملك وهى تضحك بسخرية : متجو زه يا حبييبى...
اسر بردح وصراخ : نعمممم وايه الا معيشها عندنا... اوعى تقولوا جو زوتونى عميااانى... دانا اروح اشكى واجيب مين يشتكى والففكم فى محاكم الاسرة... لتضحك ملك بشده وهى تقول كنت محتاج شروق تيجى تشرشح معاك كنتوه هتعملوه دويتو هايل..
آسر بجدية : الا بصحيح مقولتليش مين شروق
ملك بجدية : دى مرات ادم
اسر بصدمة وذهول : ده بجدد انت اتجو زت يا واطششششى من ورايا .... خلاص هعديهاك المره دى بس.... الا قولى بقى فين مرا ت اخويا...
ادم بجدية وبرود : مشت عند اهلها عشان خلاص هنط لق...
آسر بجدية : ايه يا جماعه هدوا النفوس كده الا اتكسر يتصلح....ليكمل بعدها باستغراب... انتوه ككلكم بتبصولوه كانه بيقول حاجه عادية فى ايه يا عيلة الزومبى انتوه...
لتقوم ملك بجذبه من يدها وهى تقول ...تعالى بس وانا هفهمك كل حاجه من طقطق لسلامو عليكم... يلا تعالى معايا لتاخذ ملك آسر ويصعدوا الى الاعلى وتقوم باخباره بكل ما حدث اثناء غيابه..
ليردف آسر بصدمه : يعنى دلوقتى ادم متجو ز وخاطب ااااه يا ابن المحظوظه... الواد ده جامده ده تربيتى... اااه اوعدنا يارب..
ملك بغيظ : اوعى جاتك القرف كلكم صنف زباله انا عارفه ...لتقوم بتركه والذهاب ..
آسر بمرح : تعالى بس يا ملوكه هقولك

انتقل إلى الفصل الثانى الجزء الثاني

انتقل إلى الفصل الاول الجزء الأول 

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

الاسمبريد إلكترونيرسالة