U3F1ZWV6ZTIzNzk2NzI0NDQ1NDQ5X0ZyZWUxNTAxMzAzMTUwMzM0Nw==

رواية ( شروق الآدم ) دولا مجانين الجزء الثانى للكاتبة شروق جمال الفصل 6




 



قامت ملاك بالتوجه إلى المدرج لتدلف وتجلس فى اخر الصف بجانب صديقتها فريدة
ملاك بتأفف يوووه دكتور حرنكش تانى يا حظى المنيل هو الراجل مش ناوى يتقاعد ويتسكع في البيت
فريدة بضحك... لهو انا مقولتلكيش
ملاك وهى تمثل الصدمة : اه ياخا ينه عملتى ايه تانى خو نتينى يا واطية
فريدة بجدية : مش حرنكش مشى وجه واحد جديد بداله ...بيقولوا واحد من بره .
ملاك بصدمة: ايه ده بجددددا.....عقبال الباقى ...ربنا يكتر من أمثاله
ملاك بمرح : بس جبتى الأخبار دى منين يا فلحوسة زمانك
فريدة بتمسخر ...لهو انتى قولتى انا فاشله زيك ....وما بعملش حاجه غير انى قاعده فى البيت ...انا بحضر المحاضرات ياروحى
بعد قليل من الوقت يدلف شخص يظهر عليه الجدية والوسامة في نفس الوقت انبهر به الجميع لاسيما الفتيات اللاتى بدأن بالتحدث عن هذا الوسيم
ليردف الشخص وهو يقف فى المكان المخصص للشرح وهو يقول بجدية السلام عليكم انا دكتور آسر بدل الدكتور محمد هدرس لكم مادة ....
التفتت ملاك لمن يتحدث ... ثوانى وشهقت بصدمة كبيرة
...احييه احيية كده خلاص انا ضامنه انى مشرفاكم كام سنه هنا يا شماتة امك فيكى يا شماتة صفاء فيكى دى كانت ناوية تجو زنى لقرد...دلوقتى هتبيعنى لبتاع الخردوات ببلاش
فريدة باستغراب : فى ايه يا بت ... مالك مره واحده كده جالك زهول...تنحتى ليه كده .
ملاك ومازالت فى صدمتها يااالهوى انا خلاص شيلت الماده ... والله انا رفيعه مش هقدر اشيلها ...متشيليها معايا يا بت يا فريدة
فريدة بضحك : ليه كده يا بومة
اردفت ملاك وهى ما زالت فى صدمتها :  بعد ما مشيتى شوفت واحد مز واقف قولت اروح اكلمه لو من دحيحة الدفعة اهو يغششنى ولو مش كده اهو عر يس وخلاص وصفاء تفرح بدل ما تجو زني لقرد
فريدة باستغراب : برده مش فاهمه ايه العلاقة
ملاك بصدمة : بصى قدامك وانتى تفهمى
فريدة وهى تنظر للامام ناحية الدكتور وفاجاة التفتت إليها بصدمة ... يخرب بيتك اوعى تقوليلى
ملاك وهى تهز رأسها... ايوه هو بشحمه ولحمه ..... افتحوا تربة وادفنونى ...بسرعه ... خبونى.. خبوني
قامت ملاك بالنزول لأسفل المدرج وفى نفس اللحظة التفت إليهم الدكتور
آسر ...الاتنين إلا قاعدين يتكلموا دول ... والبنت إلا تحت المدرج ... ايوه انتوا الاتنين
ملاك وفريدة وهم يقفون ... نعم يادكتور
آسر بجدية : بتتكلموا فى يا حضرات
ملاك بجدية :  بقولها تفتح تربة وتدفنى ... لو تقدر تعمل كده شالله يخليك بسرعه
آسر وقد فهم مقصدها ... لو مش لزماكم المحاضرة تقدروا تتفضلوا بره
ملاك وفريدة فى صوت واحد ....آسفين يا دكتور ...ليجلسوا ويبداو المحاضرة ... بعد مرور عدة ساعات قد انتهت المحاضرات لينطلقوا إلى منزلهم

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""
نروح الصعيد لنجد رجل يجلس و قد غطى راسه الشيب ويبدو عليه الجمود والقوة ....ليردف بحزم وتسأل فين همام عاد ...
الغفير بجهل : مش عارف يا عبد الحكيم بيه ...
ليضرب بعصاه على الأرض بشده وهو يقول بغضب ....اخرس وانجر من قدامى ما عيزش المحك جدامى غير وهو فى يدك ...ليذهب الغفير من امامه بسرعه ويبدأ فى البحث
"""""""""""""""""""""""""
استيقظ همام باكرا ليتسلل إلى الخارج دون أن يراه أحد ليذهب إلى أحد اصدقاء السوء وهو يقول بخبث ... عايزك تعرفلى مكان حد اكده او آخر مره تليفونها اشتغل فين ...
الشاب بجدية : متقلقش يا همام نص ساعه بالكتير واجيبلك قرار الرقم ...ليبدأ الشخص فى العمل على الكمبيوتر ويقوم بإحضار معلومات الرقم وآخر مكان ظهر فيه الرقم ....ليقول الرجل وهو يمده يده له بالورقة ... اتفصل العنوان اهو ...
ليأخذ همام العنوان ويذهب وهو يقول فى نفسه بخبث والله ووقعتى فى يدى يا بنت عمى ... ليدق رقم صلاح وينتظر رده .... ايوه ياعمى اسبقنى بكره على الصعيد عشان هجيب بنتك بكره واكتب عليها
"""""""""""""""""""""""""""""
ليستيقظ الجده باكرا من نومه على رنة هاتفه ليلتقط الهاتف من جانبه لينظر باستغراب للمتصل...ليرد بقلق ...السلام عليكم ...فى حاجه حصلت ولا ايه يا عبدالتواب...
عبدالتواب وهو يبتسم باتساع : مفيش حاجه يا حاج ...اتصلت اطمن عليكم اخبارك واخبار الولاد ايه واهم حاجه

 عرو ستنا ..
الجدى بابتسامه : كلهم كويسين الحمدلله ..
عبدالتواب بجدية : طيب يا حاج انا اتصلت عليك ابلغك ان ولد ولدى نزل وهنكون عنديكم النهارده عشان نتفق على كل حاجه ووقت جوا زهم ....
الجدى : تنورونا فى اى وقت ... هنستناكم على الساعه ٧ ان شاء الله ...
عبدالتواب بجدية : هنيجى على الوقت ان شاء الله .. يلا سلام ..
الجدى : فى حفظ الله
بعد انهاء المكالمة نظر الجدى فى ساعة الهاتف ليجدها قد دقت السادسة ليقوم من فراشه ويذهب باتجاه الحمام ويتوضئ ليؤدى فريضته.... ليخرج الجدى من غرفته بعد انتهائه ويذهب باتجاه الصالون ليجلس فى المقعد المخصص له ليردف بنداء ...ام حسن يا ام حسن..
لتاتى ام حسن مهرولة وتقول : نعم يا بيه ...
الجدى بجدية : اطلعى صحي العيله كلها قوليلهم الحاج عايزكم
ام حسن بإيماءة وطاعة : حاضر يا بيه....
لتذهب ام حسن وتقوم باستدعاء جميع العائلة .....
ليستيقظوا جميعا لينزل أولا حسين ومن بعده حسن وملك وآخرهم آسر وآدم....ليذهبوا ليجلسوا فى الصالون مقابل الجدى...ليقول الجدى بجدية وحب لحفيدته تعالى يا حبيبتى تعالى اقعدى هنا جنبى ..لتقف ملك وتذهب وتجلس بجانب الجدى...
نعم يا جدى ..
الجدى : مش بقالنا كام شهر كده قولنالك ان فى عر يس متقدملك...
ملك بإيماءة : ايوه ..
اردف الجدى بحب وهو يربت على شعرها : بصى يا حبيبتى انا قولتلك ان العر يس إلا كان متقدملك مسافر ...بس هو دلوقتى نزل وهييجوا النهارده عشان نكمل كلامنا إلا كنا متفقين علية من وانتى صغيرة ....
ملك بتوتر وخوف : بس ياجدى لسه بدرى ...
الجدى بحب : يا حبيبتى انتى خلاص خلصتى جامعه فليه نستنا وكمان الحاج عبدالتواب اتصل بيا وقالى ان حفيده نزل .. وهو كان مختارك لولد ولده من يوم ما اتولدتى وانا وابوكى موافقين وهما هييجوا النهارده ..ليكمل وهو يقول ....قابلية وان شاء الله خير ....ليقول الجدى وهو يقف ويتجه باتجاه غرفته مره اخرى .. ام حسن ابقى ابعتيلى الفطار على اوضتى...
لتقول ام حسن بطاعة : حاضر يا بيه ...
بعد ذهاب الجدى اردفت ملك بتذمر وقلق : يا بابا انا مش عايزه أتجو ز دلوقتى..
آسر بمرح : خليكى كده قاعده لحد ما تبورى وتقعدى فى اربيزنا ..
ادم بمرح : واحنا اربيزنا خلاص هتشيل مين ولا مين المشرحه مش ناقصه قت له ...
ملك بغيظ : لاا يا حبيبى انا مزة وقمر والف مين يتمنانى الدور والباقى عليك يلا مش هتلاقى  كلبة تعبرك
اسر بغيظ : تعبرك.. دانا النسوان هتقطع بعضها عليا ..ماتقولها يا آدم
ادم بسخرية :  اقولها ايه ... اقول حاجه مشفتهاش ... اكذب يعنى .
حسن بجدية : انا مقدرش أتدخل عشان جدك اده كلمته من زمان وان شاء الله خير متقلقيش..
ليذهب آدم ويضع يده على كتفها وهو يقول : ... متقلقيش مفيش حد هيجبرك تعملى حاجه مش عايزاها لتنظر له بارتياح..
ليردف آسر بجدية : متقلقيش عادى هنفضيلك مكان فى اربيزنا....ثم صعد كل شخص إلى غرفته

انتقل إلى الفصل السابع الجزء الثاني

انتقل إلى الفصل الاول الجزء الأول 
  




تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

الاسمبريد إلكترونيرسالة