U3F1ZWV6ZTIzNzk2NzI0NDQ1NDQ5X0ZyZWUxNTAxMzAzMTUwMzM0Nw==

رواية ( شروق الآدم ) دولا مجانين الجزء الثانى للكاتبة شروق جمال الفصل 9

 







ذهبت ام شروق وقامت بفتح باب المنزل وهى تردف بترحاب .... اتفضلوا اتفضلوا نورتونا والله ...لتسلم على العر يس المنتظر الذى يدعى محمد وقامت باحتضا ن والدته وهى تقول .... عاش من شافك يا ام محمد...عامله ايه ..

ام محمد وهى تقوم باحتضا نها هى الاخرى : الحمدلله انتى عامله ايه ..

ام شروق : الحمدلله ...لتشير لهم بيدها على غرفة الصالون ... ليحضر جمال وهو يقول..السلام عليكم يا جماعه .. انستونا وشرفتونا اتفضلوا ارتاحوا ...ليوجه انظاره لزو جته وهو يقول : هاتيلهم حاجه يشربوها يا ام شروق 

ام شروق بطاعة : حاضر يا حاج ...

لتذهب وتقوم بتجهيز عدة حلويات من الشكولاه والجاتوهات ... وتذهب بعدها وتدق على غرفة شروق وهى تقول .... انتى يا بت يلا انجزى انا داخله ادخل الحلويات وانتى دقيقتين وادخلى بالعصير ورايا

شروق باحترام : حاضر يا ماما دقيقيتين وجاية وراكى علطول ...

...لتذهب والدتها وتقوم بتقديم الحلويات وبعدها جلست بجانب زو جها ...

لتردف ام محمد بتسأل : اومال فين عرو ستنا ... 

ام شروق بابتسامه : شوية وجاية ورايا انتى عارفه حاجات بنات بقى والميكب والتظبيطات ....

لتخرج شروق بعدها وهى تقوم بالتسحب على أطراف اصابعها وهى تنظر حولها بترقب تتأكد أن لا أحد يراها حتى لا يجعلها تغسل وجهها ....لتذهب إلى المطبخ وتقوم بإحضار العصائر وتدخل غرفة الصالون وتقف وتقول باحترام .... السلام عليكم يا جماعه 

لتجدهم جميعا ينظرون لها فاتحين أفواههم ....لتقول فى نفسها بمرح ... شكلهم فقدوا النطق من جمالى انا عارفه انى مزه وخسارة فى العالم ده لتذهب وتجلس بجانب والدها ...لتجده يتسلل بعيدا عنها وهو مغمض العينين ويقرأ اية الكرسى ويقول يارب احفظنا من فوق ومن تحت يا رب اصرفهم عنا يارب واجعل غشاوة على عينهم ...يارب والله احنا بيت بنصلى كل فرض بفرضه اصرفهم عنا يارب .....ليفتح أحد عينية ليجدها مازالت جالسه بجانبه ليقول بخوف .....اوعى تكون عفريتة مسلمه عشان كده مبتنصرفش ... لتنظر للجميع لتجدهم بدأوا فى قراءة آيات القرآن الكريم ...لتقول بصوت مرتفع بخخخخ لتجدهم جميعا بدون استثناء يهرولون حول نفسهم ويصرخون بشدة ليذهبوا ليقفوا فى أحد زوايا المنزل ويختبئون فى بعضهم البعض .....لتقع على الأرض وهى تضحك بشدة عليهم ...

محمد بخوف : دى النسخه الحديثة نزلت عندكم قبل الباقى ولا ايه ...

ام شروق باستغراب : نسخة ايه يا بنى ..

محمد بجدية : العفاريت إلا بتضحك ...

لتردف وهى تدمع عينيها من الضحك ... متزعلش يا عر يس معاك العرو سه العفريت تلزمك ولا هتشوف غيرها .... منظركم فظيع وانتوا بتجروا وخايفين 

محمد بخوف : الحقى يا ماما العفريته عايزه تتجو زنى...

ام محمد : متخافش يا حبيبى مش هنجو زك ليها...

جمال بجدية : الصوت ده مش غريب عليا ...

ام شروق باستغراب : ولا انا يا ابو شروق ... لتردف بتسأل ... حضرتك اسمك ايه يا استاذة عفريتة..

شروق بضحك : انا بنتك يا ماما... 

ام شروق بنفى : لا حضرتك انا متجو زتش غير الراجل ده ومحلتيش غير بنت هطله اسمها شروق ..

شروق بابتسامه متسعه : يا ماما انا شروق الهطله وده الميكب الخفيف إلا قولتيلى حطيه ..

ام شروق بصدمة : نعم يا اختى مين ...

شروق بجدية : والله انا شروق يا ماما ...طيب استنى دقيقة بس .... لتذهب باتجاه الحمام وتقوم بغسل وجهها وتعود لهم ..لتقول وهى تقف أمام والدتها .. هااا بقى شروق ولا مش شروق ..

ام شروق بغضب : نعم يا بنت الجذمه طيب تعالى جاي لتذهب تهرول ورائها بالشبشب .....

جمال بجدية : خلاص يا ام شروق تعالى هنا بقى وكفاية كده ...عيب الناس واقفه خايفه ... يلا اتصرفى معاهم ..

لتنظر شروق باتجاه العريس لتجده يقف بجانب والدتها لتقول بسخرية ....ده ايه العر يس الفرفور ده ... ده لو آدم كان عرفنى من اول لمحه.... يلا مش مهم ...

ام شروق باعتذار : معلش يا جماعه بنتى حبت تهزر معاكم شوية اصلها واخده على نفسها ندر اول ما عريسها إلا بتحلم بيه يجيلها لازم تموته مجلوط 

ام محمد بانتباه : نعم 

ام شروق وهى توجه انظارها لسامية والدة العر يس : مفيش حاجه يا حبيبتى .... ثم لتكمل بغضب ...وانتى يا زفته يا شروق تعالى اترزعى جمب ابوكى....لتذهب شروق وتجلس بجانب والدها ... 

اردف محمد لوالدته فى اذنها : انا هتجو زها يا ماما ....

الام بمصمصة شفتيها مش عارفه عاجبك دى على ايه بس ... كنا ننفذ بجلدنا قبل ما يمصوا دمنا ....

محمد بجدية : ايه يا ماما هما مصاصين دماء .. والبنت زى القمر قدامك اهى

الام بسخرية : قمر بالستر يا اخويا ....

ليردف اشرف بجدية : طيب يا استاذ جمال برغم وقفة القلب إلا حصلتلنا دى احنا طا لبين ايد بنتك شروفان لابننا المهندس محمد .... 

شروق بصدمه : نعم ...الحق يابابا ده بيتك على كلمه المهندس وبيقول عليا شروفان الهندى مع ان الواد مزه بس بردوه الاسم إلا انت مسمهولى اكيد غالى عليا ..

محمد بسرعه : يا بابا فى ايه يا بابا 

اشرف بتدارك الامر : انا اسف يا استاذ جمال قصدى بنتك شوفان..

شروق بجدية : ايه يا عمى شوفان شوفان ايه بس هو انا اكله قدامك انا اسمى شروق ...

اشرف باعتذار : معلش يابنتى حقك عليا وعاشت الاسامى... ايوه كنا بنقول ايه يا استاذ جمال انا جايه اطلب ايد بنتك شوقى لابنى محمد ...

لتفتح شروق عينيها من الصدمه وهى تقول : نعم شوقى ...لا ااا دى مبقتش عيشه بقى فى ايه يا حاج انت شارب حاجه قبل ماتيجى ولا ايه .....اسم الصنف الأصفر إلا ضاربه ايه  .....

كانت أم شروق جالسه واضعه يدها على خدها وهى تمصمص فمها ... وتقول فى نفسها ... ده ايه النسب إلا يعر ده ....هنخلص من نسب يعر هندخل فى الاعر منه 

أشرف بتسأل : معلش يا بنتى لهو انتى اسمك ايه ...

اردفت شروق بغيظ وهى تجز على أسنانها : اسمى شروق يا عمى ..

اشرف بجدية : خلاص افتكرت انا هقول ايه ... ايوه يا استاذ جمال انا جاية اطلب ايد بنتك .... ليجد أن الجميع ينظرون له بترقب شديد .. ليردف بجدية ايدى بنتك شروق لابننا محمد 

جمال بجدية : وانا مش هلاقى احسن من ابنك يا استاذ أشرف ...وكمان انتوه معرفه من زمان يعنى واثق فيكم ...

اشرف بجدية : واحنا معكم من جنية لمليون ... زى ما تطلبوا ..

جمال بجدية : احنا بنشترى راجل والمهر إلا قدرتكم هاتوه ...

اشرف بجدية : خلاص نسيبه لاختيارات العرو سه واحنا هندفع ...

ليظلوا يتحدثوا فى الترتيبات والاتفاقات  ...

محمد بجدية : طيب ينفع نعمل الخطو به بكره 

جمال بإيماءة : ماشى يا ابنى معندناش مانع وبالمره نسيب العر يس يختار لعرو سته الخاتم عشان نشوف زوقه ....

محمد بجدية : حلو اوى يا عمى .. كانت شروق جالسه تعبث فى هاتفها بملل ...

لتردف ام محمد بغيظ : مش نسيب العر يس العرو سه يقعدوا مع بعض ..

لتنتبه لها شروق وكانت ستتحدث لكن وجدت والدتها سبقتها وتحدثت بسرعه .. يتكلموا فى ايه بس يا ام محمد كلها كام يوم ويتخطبوا ويتكلموا براحتهم .... لتردف فى نفسها بخبث وهى تنظر لابنتها ... مش هديكى الفرصة عشان تبوظى الجوازة انا عارفه انك عايزه تقومى تكلمية عشان تقوليلة انك لسه منطلقة بقالك كام يوم ... وبكره بردوه يا بنت بطنى مش هسيبك ولا لحظه عشان انا عارفاكى ...

ليتحدث أشرف والد العريس : طيب نستأذن احنا بقى .. ليقفوا جميعا ويقوم جمال بتوديعهم لتنتهى المقابلة بسلام..بعد ذهابهم اردفت شروق بغضب : فى ايه يا ماما مش تسيبنى اعرف العريس ..

الام بسخرية : تعرفيه بردوه يا بنت بطنى .... اصل انا معرفكيش عايزه تبوظى الجو ازه ...بس اهدى عليا مش هديكى الفرصة ... ولو على المعرفة قدامك الايام جاية كتير ابقى اعرفية براحتك ....

جمال بتعب : انا تعبان خلاص انا داخل ارتاح .....لتدخل بعدها زو جته ويغطوا فى نوم عميق ..

اردفت شروق وهى تدب قدمها فى الأرض بغيظ : ماشى يا ماما يا انا يا انتى لتقوم بتغير ملابسها ولبس بيجامه عليها رسومات كرتونية لتجلس على السرير وتفتح هاتفها وتعبث فيما يعرف بالفيس بوك لقليل من الوقت ثم تغطى فى نوم عميق

انتقل إلى الفصل العاشر الجزء الثاني

انتقل إلى الفصل الاول الجزء الأول 


تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

الاسمبريد إلكترونيرسالة